PUBLIKATIONEN PROF. DR. RALF DÖRNER

218

Horst, Robin; Dörner, Ralf: Opportunities for Virtual and Mixed Reality Knowledge Demonstration. Intl. Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR-Adjunct), to appear, München, 2018

217

Horst, Robin; Dörner, Ralf; Peter, Mark: VR-Guide: A Specific User Role for Asymmetric Virtual Reality Setups in Distributed Virtual Reality Applications. Tagungsband 15. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR. Shaker Verlag, 2018

216

Herder, Jens; Geiger, Christian; Dörner, Ralf; Grimm, Paul (Hrsg.): Virtuelle und Erweiterte Realität. Tagungsband 15. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR. Shaker Verlag, 2018

215

Sven Eric Panitz; Dörner, Ralf: Nicht nur Bestehen, sondern auch Verstehen: Ein Werkzeug für direktes, kontinuierliches Feedback beim Lernen von Programmieren. Workshop Tagungsband der DeLFI 2018, CEUR, Frankfurt, 2018

214

Schiffner, Daniel; Horn, Florian; Dörner, Ralf: Twinning – Ein Ansatz zum Veranstaltungs-übergreifenden Sharing von Testitems. Workshop Tagungsband der DeLFI 2018, CEUR, Frankfurt, 2018

213

Dörner, Ralf; Spierling, Ulrike: Hochschullehre der Programmierung außerhalb eines Informatikstudiengangs: Herausforderungen und Perspektiven. Workshop Tagungsband der DeLFI 2018, CEUR, Frankfurt, 2018

212

Dörner, Ralf: Forschung an Hochschulen für Angewandte Wissenschaften – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Schmitten, 2018

211

Dörner, Ralf; Panitz, Sven Eric: Digitalisierung der Lehre: Neue Impulse für das Lernen und Lehren von Programmieren. Workshop bei der DeLFI 2018. Workshop Tagungsband der DeLFI 2018, CEUR, Frankfurt, 2018

210

Dörner, Ralf; Kruse, Rolf; Mohler, Betty; Weller, Rene (Hrsg.): Tagungsband Virtuelle und Erweiterte Realität – 14. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR, Berichte aus der Informatik, Shaker Verlag, Aachen, 2017

209

Dörner, Ralf: Forschung an Hochschulen für Angewandte Wissenschaften – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Schmitten, 2017

208

Dörner, Ralf: Eröffnungsrede zum Gründungsevent „Smarte Systeme für Mensch und Technik“, Wiesbaden, 2017

207

Dörner, Ralf; Brinkschulte, Uwe; Thoss, Marcus; Ulges, Adrian: Workshop SENSYBLE – Smart Systems For Better Living Environments. In: Eibl, M., Gaedke, M. (Hrsg.), INFORMATIK 2017. Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2017

206

Dörner, Ralf: Smart Assistive User Interfaces in Private Living Environments. In: Eibl, M., Gaedke, M. (Hrsg.), INFORMATIK 2017. Gesellschaft für Informatik, Bonn, S. 923-930, 2017

205

Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Kickmeier-Rust, Michael; Masuch, Maic; Zweig, Katharina (Hrsg.): Entertainment Computing and Serious Games - International GI-Dagstuhl Seminar 15283, Dagstuhl Castle, Germany, July 5-10, 2015, Revised Selected Papers, Lecture Notes in Computer Science - Tutorial Series, Springer, Cham, 2016

204

Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Kickmeier-Rust, Michael: Introduction tot he GI-Dagstuhl Book on Entertainment Computing and Serious Games. in: Ralf Dörner et al. (Hrsg.): Entertainment Computing and Serious Games - International GI-Dagstuhl Seminar 15283, Dagstuhl Castle, Germany, July 5-10, 2015, Revised Selected Papers, Springer, Cham, 2016

203

Guthier, Benjamin; Dörner, Ralf; Martinez, Hector P.: Affective Computing in Games. in: Ralf Dörner et al. (Hrsg.): Entertainment Computing and Serious Games - International GI-Dagstuhl Seminar 15283, Dagstuhl Castle, Germany, July 5-10, 2015, Revised Selected Papers, Springer, Cham, 2016

202

Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard: Virtual und Augmented Reality (VR/AR) – Auf dem Weg von der Nische zum Massenmarkt. Informatik Spektrum, Vol. 39, Issue 1, pp. 30-37, 2016

201

Mehm, Florian; Dörner, Ralf; Masuch, Maic: Authoring Processes and Tools in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

200

Dörner, Ralf; Martin-Niedecken Anna Lisa; Kocher, Mela; Baranowski, Tom; Kickmeier-Rust, Michael; Göbel, Stefan; Wiemeyer, Josef; Gebelein, Paul: Contributing Disciplines in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

199

Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef: Introduction to Serious Games in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

198

Fuchs, Sebastian; Sigel, Mario; Dörner, Ralf: Highlighting Techniques for Real Entities in Augmented Reality. Proceedings of GRAPP 2016 – 11th Intl. Conf. on Computer Graphics Theory and Applications, Scitepress, Rome, 2016

197

Dörner, Ralf: Forschung an Hochschulen für Angewandte Wissenschaften – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Schmitten, 2016

196

Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

195

Dörner, Ralf: Virtual Reality und Augmented Reality – Chancen, Herausforderungen, Perspektiven. Eingeladener Vortrag im Accso Workshop Mensch-Maschine-Interaktion, Phantasialand, Brühl, 2016

194

Dörner, Ralf: Erstellung von interaktiven 2D und 3D Visualisierungen – Herausforderungen und Lösungsansätze. Eingeladener Vortrag Ringvorlesung Uni Magdeburg, 2016

193

Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef: Introduction to Serious Games in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

192

Dörner, Ralf; Martin-Niedecken Anna Lisa; Kocher, Mela; Baranowski, Tom; Kickmeier-Rust, Michael; Göbel, Stefan; Wiemeyer, Josef; Gebelein, Paul: Contributing Disciplines in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

191

Mehm, Florian; Dörner, Ralf; Masuch, Maic: Authoring Processes and Tools in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016

190

Dörner, Ralf: Post-Wimp User Interfaces. Eingeladener Vortrag IBM Research Lab, Dublin, 2015

189

Dörner, Ralf: Forschung an Hochschulen für Angewandte Wissenschaften – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Schmitten, 2015

188

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Oppermann, Leif; Paelke, Volker: Interaktionen in Virtuellen Welten. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014

187

Dörner, Ralf et al.: Fallbeispiele für VR / AR. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014

186

Dörner, Ralf: Mathematische Grundlagen von VR/AR. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014

185

Dörner, Ralf: Mathematische Grundlagen von VR/AR. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014

184

Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Arnoldshain, 2015

183

Etzold, Jonas; Grimm, Paul; Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf: kARbon: a collaborative MR web application for communication support in construction scenarios. In Proceedings of the companion publication of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing (CSCW Companion '14). ACM, New York, NY, USA, S. 9-12, 2014

182

Dörner, Ralf; Kallmann, Marcelo; Huang, Yazhou: Content Creation and Authoring Challenges for Virtual Environments: from User Interfaces to Autonomous Virtual Characters. In G. Brunett, S. Coquillard, R. van Liere, G. Welche (Hrsg.): Virtual Realities – Dagstuhl Seminar 2013, Springer, Heidelberg (to appear)

181

Dörner, Ralf; Broll, Wolgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard: Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014

180

Göbel, Stefan; Dörner, Ralf; Wendel, Viktor; Hardy, Sandro: Serious Games – Computerspiele für mehr als nur Unterhaltung. iX Developer 1/2015, S. 38 – 42, Heise Verlag, Hannover, 2014

179

Dörner, Ralf; Spierling, Ulrike: Serious Games Development as a Vehicle for Teaching Entertainment Technology and Interdisciplinary Teamwork: Perspectives and Pitfalls. In: Proceedings of ACM Intl. Workshop on Serious Games / ACM Multimedia, S. 3 – 8, ACM, New York

178

Dörner, Ralf; Frechenhäuser, Sven; Berdux, Jörg; Gerken, Katharina: A 3D Metaphor for Authoring Realtime Interactive Systems Supporting Different Author Roles. Proc. of 6th Workshop on Software Engineering and Architectures for Realtime Interactive Systems, SEARIS 2014, Minneapolis, MN, USA, March 30, 2014

177

Kling, Burkhard; Spierling, Ulrike; Dörner, Ralf: Spielend im Museum durch die Stadt – Location-Based Services und Serious Games als innovative Vermittlungsansätze für Museen. Vortrag Mai-Tagung – Museums and the Internet, Völklingen, 2014

176

Dörner, Ralf: Natürlich Digital – Virtuelles im Trend. iX – Magazin für Informationstechnik, 9/2014, S. 10-13, Heise Verlag, Hannover , 2014

175

Dörner, Ralf: Computergraphik : Mittler zwischen Mensch und Maschine. eingeladener Vortrag Symposium Computer Graphik – animiert, simuliert, verwoben. Goethe Universität, Frankfurt am Main, 8. Mai 2014

174

Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Steinbach/Taunus, 2014

173

Dörner, Ralf: Authoring VR in the Post-WIMP Age: Challenges, Approaches, Solutions. in: G. Brunett, S. Coquillart, R. van Liere, G.F. Welch: Virtual Realities (Dagstuhl Seminar 13241), Volume 3, Issue 6, S. 43f, 2013

172

Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard: Virtual und Augmented Reality (VR/AR) – Grundlagen und Methoden der Virtuellen Realität und Augmentierten Realität. Springer Verlag, Heidelberg, 2014

171

Etzold, Jonas; Grimm, Paul; Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf: kARbon : A collaborative Web AR application for communication support in construction scenarios. Proceedings of the IEEE ISMAR 2013 Workshop on Collaboration in Merging Realities (CiMeR), Adelaide, Australia, 2013

170

Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich; Haubner, Nadia; Luderschmidt, Johannes: UTIL: Com- plex, Post-WIMP Human Computer Interaction with Complex Event Processing Methods. In 10. Workshop ”Virtuelle und Erweiterte Realität” der GI-Fachgruppe VR/AR (Aachen, 2013), M. E. Latoschik and O. Staadt, Eds., Shaker Verlag, S. 109–120, 2013

169

Luderschmidt, Johannes; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf: EMIL: A Rapid Prototyping Authoring Environment for the Design of Interactive Surface Applications. In Human-Computer Interaction, Part I, HCII 2013, M. Kurosu, Ed., Springer Verlag, S. 381–390, 2013

168

Höfler, Simon; Müller, Alexander; Luderschmidt, Johannes; Haubner, Nadia; Dörner, Ralf, Schwanecke, Ulrich: Combining Tangible and Above the Surface Interaction. In 10. Workshop ”Virtuelle und Erweiterte Realität” der GI-Fachgruppe VR/AR (Aachen, 2013), M. E. Latoschik and O. Staadt, Eds., Shaker Verlag, S. 27–36, 2013

167

Dörner, Ralf; Schweitzer, Jörg; Grimm, Paul; Etzold, Jonas: kArbon: webbasierte AR-Werkzeuge für die kollaborative Bauorganisation. Tagungsband 11. Paderborner Workshop Augmented und Virtual Reality in der Produktenstehung, Heinz-Nixdorf-Institut, HNI-Verlagsschriftreihe 311, Paderborn, 2013

166

Gerken, Katharina; Frechenhäuser, Sven; Dörner, Ralf; Luderschmidt, Johannes: Authoring Support for Post-WIMP Applications. Human-Computer Interaction - INTERACT 2013, Lecture Notes in Computer Science Vol. 8119, S. 744-761, 2013

165

Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf: Capturing On Site Laser Annotations with Smartphones to Document Construction Work. Proceedings of the 26th ACM Symposium on User Interface Software and Technology (UIST 2013), ACM Press, New York, 2013

164

Dörner, Ralf; Schweitzer, Jörg: kARbon – Kollaborative AR-Werkzeuge für die Bauorganisation. CeBIT 2013 - 27th Annual Trade Show for Information and Telecommunications Technology, Hannover, 2013

163

Grimm, Paul; Dörner, Ralf; Schweitzer, Jörg; Etzold, Jonas: Augmented Reality in der Bauindustrie. CeBIT 2013 Lab-Talk, Hannover, 2013

162

Dörner, Ralf: Authoring VR in the Post-WIMP-Age: Challenges, Approaches, Solutions. Dagstuhl Seminar 13241 - Virtual Realities, Leibniz-Zentrum für Informatik, Dagstuhl, 2013

161

Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Eppenhain, 2013

160

Dörner, Ralf: Post-WIMP User Interfaces for Non-Stationary Workplaces. eingeladener Vortrag, Max-Planck-Institut für biologische Kybernetik, Tübingen, 2013

159

Haubner, Nadia; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf; Lehmann, Simon; Luderschmidt, Johannes: Detecting interaction above digital tabletops using a single depth camera. Intl. Journal of Machine Vision and Applications, dx.doi.org/10.1007/s00138-013-0538-5, S. 1 – 13, Springer, Berlin, 2013

158

Hofmann, Tim; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf: Kollaborative Gesten für Tabletop-User-Interfaces. In: Reiterer, H. u. Deussen, O. (Hrsg.), Mensch und Computer 2012, Workshop-Band. Oldenbourg Verlag, München, S. 455-460

157

Dörner, Ralf; Etzold, Jonas; Grimm, Paul; Schweitzer, Jörg: kARbon: eine Web-basierte AR-Anwendung für die Kommunikationsunterstützung in der Bauindustrie, to appear in Proceedings of the 9th GI Workshop Virtual and Augmented Reality VRAR 2012, Düsseldorf, 2012

156

Huppmann, Dominik; Luderschmidt, Johannes; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: Exploring and Evaluating the Combined Multi-Touch and In-the-Air Tabletop Interaction Space, Proceedings of the 9th GI Workshop Virtual and Augmented Reality VRAR 2012, S. 37-48, Düsseldorf, 2012

155

Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Seyer, Melanie; Frieß, Frederic; Heimann, Rudi: Vispol: An Interactive Tabletop Graph Visualization for the Police, Proceedings of Mensch und Computer 2012, S. 63-72, Konstanz, 2012

154

Lee, Jooyoung; Dörner, Ralf; Luderschmidt, Johannes; Kim, HyungSeok; Kim, Jee-In: Replicating Interactive Surfaces Using Distortion Techniques. Proceedings of Mensch und Computer 2012, S. 353-356, Konstanz, 2012

153

Ott, Markus; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Kim, HyungSeok; Kim, Jee-In: Enhancing Interactive Tabletop Workspaces with Tangible Contexts, Proceedings of Mensch und Computer 2012, S. 53-62, Konstanz, 2012

152

Dörner, Ralf: Gefühltes 3D, iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Ausgabe 9 / 12, Heise Verlag, Hannover, 2012, S. 10 – 12

151

Böhm, Klaus; Bock, Nikolai; Dörner, Ralf; Hangel, Sebastian; Krieger, Axel; Praxl, Udo: GeoVisualAnalytics im Controlling. Proceedings of AGIT – Symposium on Applied GeoInformatics, Salzburg, 2012, S. 296 – 301

150

Haubner, Nadia; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf; Lehmann, Simon; Luderschmidt, Johannes: Towards a Top-View Detection of Body Parts in an Interactive Tabletop Environment, ASPRIT Workshop at the GI-/VDE-ARCS2012 Conference on Architecures of Computing Systems, S. 136-142, 2012

149

Schmitt, Sebastian, Luderschmidt, Johannes, Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: Goal-Snapping: An Empirical Evaluation of Object Snapping in Tangible and Multi-Touch Interfaces, ASPRIT Workshop at the GI-/VDE-ARCS2012 Conference on Architecures of Computing Systems, S. 87-98, 2012

148

Lehmann, Simon; Schäfer, Jan; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: Towards Integration of User Interaction and Context Event Processing in Intelligent Living Environments, ASPRIT Workshop at the GI-/VDE-ARCS2012 Conference on Architecures of Computing Systems, 2012

147

Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Steinbach/Taunus, 2011

146

Dörner, Ralf: Doktorandenkolleg (FH) - Ein Erfahrungsbericht, eingeladener Vortrag am Fachbereichstag Informatik, Mannheim, 2011

145

Dörner, Ralf; Schubert, Rolf; Spierling, Ulrike; David, Thorsten; von Stockert, Clemens: Using Liebig's Barrel as a Metaphor for Guiding Game Development: Limiting Factors for Realizing Serious Games Conveying Corporate Culture. Proceedings of the 4th International elBa Science Conference - eLearning Baltics 2011. Fraunhofer Verlag, Stuttgart, 2011, S. 133 - 143

144

Lee, Jooyoung; Dörner, Ralf; Luderschmidt, Johannes; Kim, HyungSeok; Kim, Jee-In: Collaboration between Tabletop and Mobile Devices, ISUVR-2011 - Proceedings of the International Symposium on Ubiquitous Virtual Reality, IEEE Press, 2011, S. 8-18

143

Dörner, Ralf; Lok, Benjamin; Broll, Wolfgang: Social Gaming and Learning Applications: A Driving Force for the Future of Virtual and Augmented Reality?; in Brunett, G., Coquillart, S., Welch, G. (Eds): Virtual Realities - Dagstuhl Seminar, Springer, Wien, New York, 2011, S. 51-76

142

Walkowski, Swen; Dörner, Ralf; Lievonen, Mirja; Rosenberg, Duska: Using a game controller for relaying deictic gestures in computer-mediated communication. International Journal of Human-Computer Studies, Volume 69, Issue 6, Elsevier, 2011, S. 362-374

141

Dörner, Ralf: Post-WIMP User-Interfaces. Invited Talk at Konkuk University, Seoul, 2011

140

Lehmann, Simon; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf: Interactive Visualization for opportunistic exploration of large document collections. Information Systems Journal, Volume 35, Issue 2, Wiley-Blackwell, 2010, S. 260-269

139

Dörner, Ralf; Krömker, Detlef (Eds.): Proceedings of First ITG-/GI-Workshop on Self Integerating Systems for Better Living Environments - Sensyble 2010, Shaker Verlag, Aachen, 2010

138

Haubner, Nadia; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf; Lehmann, Simon; Luderschmidt, Johannes: Recognition of Dynamic Hand Gestures with Time-of-Flight Cameras. Proceedings Sensyble 2010, Shaker Verlag, 2010, S. 7-14

137

Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich; Luderschmidt, Johannes, Haubner, Nadia: An Architecture for Interaction Event Processing in Tabletop Systems. Proceedings Sensyble 2010, Shaker Verlag, 2010, S. 15-20

136

Luderschmidt, Johannes; Bauer, Immanuel; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: TUIO AS3: A Mutlti-Touch and Tangible User Interface Rapid Prototyping Toolkit for Tabletop Interaction. Proceedings Sensyble 2010, Shaker Verlag, 2010, S. 21-28

135

Luderschmidt, Johannes; Bogorin, Marius-Alexandru; Dörner, Ralf; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon: Multi-Touch and Tangible User Interface Interaction with Graph Visualizations in Review Situations. Proceedings of International Conference on Humans and Computers 2009, Hamamatsu, Japan, 2009

134

Dörner, Ralf: Neben den Pixeln - Digitales mit allen Sinnen erleben. iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Heise Verlag, Hannover, Heft 9, 2010, S. 8 - 14

133

Lievonen, Mirja; Rosenberg, Duska; Dörner, Ralf; Kühn, Guido; Walkowski, Swen: Augmented Reality as Means for Creating Shared Understanding”. Norros, L., Koskinen, H., Salo, L. and Savioja, P. ECCE 2009 - European Conference on Cognitive Ergonomics 2009: Designing beyond the Product - Understanding Activity and User Experience in Ubiquitous Environments, VTT Symposium 258, 2009, S. 161-168

132

Dörner, Ralf: Aus dem Stand - Gamescom, iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Ausgabe 10 / 09, Heise Verlag, Hannover, 2009

131

Dörner, Ralf; Sângeorzan, Livia; Kiss-Iakab, Kinga: Introducere în OpenGL; Edituara Universitâtii Transilvania din Brasov (ISBN 978-973-598-472-4), 2009

130

Dörner, Ralf; Sângeorzan, Livia; Kiss-Iakab, Kinga: Einführung in OpenGL; Transilvania Universitätsverlag Kronstadt, 2009

129

Luderschmidt, Johannes; Frieß, Frederic; Dörner, Ralf: Der Virttable: Ein Multitouch und Objektinteraktionstisch in einem preiswerten, mobilen und kompakten Setup; Tagungsband des 8.ten Paderborner Workshops "Augmented und Virtual Reality in der Produktentstehung", HNI Verlagsschriftenreihe, Paderborn, S. 173-187, ISBN 978-3-93935-071-2, 2009

128

Möhring, Mathias; Gloystein, Antje; Dörner, Ralf: Issues with Virtual Space Perception within Reaching Distance: Mitigating Adverse Effects on Applications Using HMDs in the Automotive Industry; Proceedings of the 2009 IEEE Virtual Reality Conference, pp. 223-226. IEEE Computer Society, Washington, DC, 2009

127

Heckmann, Matthias; Reppmann, Benjamin; Dörner, Ralf: SchaVIS; Ausstellung der GameDays 2009, Darmstadt, 2009

126

Dörner, Ralf: Ein Serious Game zur Vorbeugung von Hochwasserschäden; GameDays 2009 - Serious Games für Bildung, Gesundheit und Sport, Darmstadt, 2009

125

Dörner, Ralf; Heckmann, Matthias; Reppmann, Benjamin: 3D Visualisierung für die Schadensprävention bei Hochwasser; CeBIT 2009 - 24th annual trade show for information and telecommunications technology, Hannover, 2009

124

Dörner, Ralf: Perspektiven eines Master-Studiengangs Informatik; Weiterbildungsmesse "Bildung Hoch 2", Frankfurt am Main, 2009

123

Dörner, Ralf: ENRICOS - A System for Enriching Communication; Talk at the Royal Holloway Media Workshop 2008, University of London, London, UK, 2008

122

Dörner, Ralf: Current Trends in Visualization and Mixed Reality; Eingeladener Vortrag an der Konkuk University, College of Electronics, Information and Communication Engineering, Seoul, Südkorea, 2008

121

Brück, Edgar; Dörner, Ralf: Mixed Reality and 3D Reconstruction of Buildings; Eingeladener Vortrag an der Konkuk University, Department of Interior Architecture, Chungju, Südkorea, 2008

120

Dörner, Ralf: Computerspiele der nächsten Generation; Eingeladener Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung für das Medienkompetenzzertifikat für Lehramtsstudierende, Johann Wolfgang Goethe Universität, Frankfurt am Main, 2008

119

Luderschmidt, Johannes; Frieß, Frederic; Dörner, Ralf: Virttable - Versatile Illumination Touch Table; iTEC'08 - Your Technology Hotspot, Darmstadt, 2008

118

Dörner, Ralf; Grau, Oliver: Im Bilde; iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Heise Verlag, Hannover, Heft 10, 2008, S.74-77

117

Piki, Andriani; Kühn, Guido; Lievonen, Mirja; Rosenberg, Duska; Dörner, Ralf: An Empirical Investigation of User Experience in E-Learning Environments; in Remenyi, D. (Ed.) Proceedings of the 7th European Conference on E-Learning (ECEL), Ayia Napa, Cyprus, Vol. 2, pp.281-288. Academic Publishing Limited, Reading, UK.

116

Gutmann, Jörg; Campos, Fabio; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Schäfer, Reinhold: TimeTube: Introducing Haptics in a 3D Visualization Technique for Grasping Time-Related Data in a Human Computer Problem Solver; The Journal of Three Dimensional Images, Vol. 22, No.2, pp. 49-54, Tokio,2008

115

Luderschmidt, Johannes; Campos, Fabio; Gutmann, Jörg; Schäfer, Reinhold; Dörner, Ralf:: Time Tube - Assist Scientists to Enhance Laboratory Scheduling; G.I.T Laboratory Journal, 7-8 2008, S.12-13, GIT Verlag, Darmstadt, 2008

114

Luderschmidt, Johannes; Campos, Fabio; Gutmann, Jörg; Dörner, Ralf; Schäfer, Reinhold: TimeTube: A Haptic 3D Visualization Technique for Assisting Laboratory Staff in Scheduling Tasks; Proceedings of LabAutomation 2008, p. 139, Palm Springs, USA, 2008

113

Dörner, Ralf: Entwicklung von Computerspielen - State of the Art; Game Days - Science meets Business, Zentrum für Graphische Datenverarbeitung, Darmstadt, 2008

112

Greiner, Katharina; Egger, Jan; Großkopf, Stefan; Kaftan, Jens N.; Dörner, Ralf; Freisleben, Bernd: Segmentierung von Aortenaneurysmen in CTA-Bildern mit dem statistischen Verfahren der Active Appearance Models ; in: T. Tolxdorff et.al. (Eds.): Bildverarbeitung in der Medizin 2008, Reihe Informatik Aktuell, Springer-Verlag, Heidelberg, 2008, S. 51-56

111

Dörner, Ralf: NextGen Games - Technologien, Chancen und Nebenwirkungen; Ringvorlesung „Kinder und Jugendliche im Web 2.0“, Johann Wolfgang Goethe Universität, Frankfurt a.M., 2007

110

Gutmann, Jörg; Campos, Fabio; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Schäfer, Reinhold: TimeTube: Introducing Haptics in a 3D Visualization Technique for Grasping Time-Related Data in a Human Computer Problem Solver; 10th International Conference on Human and Computers, Düsseldorf / Tokio, 2007

109

Rosenberg, Duska; Lievonen, Mirja; Contreras, Pedro; Murtagh, Fionn; Kühn, Guido; Dörner, Ralf: Application Design of Learning Grid in Computer-Mediated Communication; Chapter 4 in: Salerno, S. et. al. (Eds.), “The Learning Grid Handbook”, IOS Press, Amsterdam, 2007

108

Kühn, Guido; Lievonen, Mirja; Dörner, Ralf; Rosenberg, Duska: Augmenting the Information Space in Computer-Mediated Communication: Employing AR and a Game Console Controller for Deictic References; Proceedings of the 10th International Conference on Humans and Computers 2007, HCC, Aizu, Japan, 2007

107

Zeitz, Jürgen; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf: Mixed Reality Based Interaction Techniques Using Smartphones in Bullentin Board Applications; Kongressband zum 2. Kongress Multimedia-Technik, Verlagsreihe Multimedia, vwh-Verlag, Münster, 2007, S. 1 - 14

106

Dörner, Ralf; Schwarz, Stephan: Wie wird ein Computerspiel gemacht?; 2.te Kindermedienuniversität, Wiesbaden

105

Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf; Kröger, Reinhold:: MobiDeic - Interactive Mobile Communication with Deictic Gestures;; CeBit 2007 – Austellungsstand des Landes Hessen, Hannover, 2007

104

Dörner, Ralf: Produktion von Computerspielen; Dritte Darmstädter Game Days, Zentrum f. Graphische Datenverarbeitung, Darmstadt, 2007

103

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Lehmann, Anke; Oppermann, Leif: Mixed Reality Techniques for Visualizations in a 3D Information Space; Simulation und Visualisierung 2007 (SimVis 2007), 8-9 März 2007, Magdeburg. SCS Publishing House e.V. 2007, S. 259-270

102

Dörner, Ralf; Ringe, Dirk: Wie Spiele entstehen; iX Magazin für professionelle Informationstechnik, Heft 09/06, Heise Verlag, Hannover, 2006, S. 42-51

101

Dörner, Ralf: Computerspiele in der Informatikausbildung; 34. Hessische Landestagung des Deutschen Verein zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts, Wiesbaden, 2006

100

Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Linderman, David: Die Gameswelt als Modell für Entertainmentprodukte der Zukunft?; Zunkunftsuniversität, Offenbach, 2006

99

Diener, Holger; Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Wagner, Jan: Serious Games; m2 Medienmittwoch (hoppenstedt & wolters, IHK Frankfurt, Wirtschaftsförderung Frankfurt u.a.), Frankfurt am Main, 2006

98

Dörner, Ralf: Computerspiele - Technologien und Anwendungen; Rüsselsheimer Hochschulgespräche, Rüsselsheim, 2006

97

Dörner, Ralf: Computerspiele der Zukunft - Technik, Visionen, Auswirkungen ; forward2business Zukunfsuniversität, Hochschule für Gestaltung, Offenbach, 2006

96

Dörner, Ralf: Computer Spiele und Spieleentwicklung ; Game Days 2006, Darmstadt, 2006

95

Göbel, Stefan; Dörner, Ralf; Diener, Holger (Veranstalter): Game Days 2006; 1. Juni 2006 bis 3. Juni 2006, Gesellschaft für Informatik u. BMBF, Darmstadt

94

Dörner, Ralf: Spiel mobil - Lernen durch Computerspiele; iX Magazin für professionelle Informationstechnik, Heft 10/05, Heise Verlag, Hannover, 2005, S. 14

93

Dörner, Ralf; Geiger, Christian: Schein und Sein: virtuelle und erweiterte Realität; iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Heise Verlag, Hannover, Heft 3, 2005, S.101-105

92

Dörner, Ralf; Abawi, Daniel F.: Mixed Reality-Based Visual Authoring Interfaces for Creating Interactive 3D Content; Journal of the 3D Forum Society (Vol. 19, No. 1), pp. 65-77, Japan, 2005

91

Dörner, Ralf: Lernen mit Mixed Reality?; Vortrag und Position Paper beim Campfire "Lernen ist (k)eine Kunst" der GI, AK Computergraphik und e-Learning, Oberhof, 2004

90

Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Haller, Michael: Efficient Mixed Reality Training Applications Development; Proceedings of Training, Education & Simulation International (TESI 2005), Maastricht, 2005, p. 1-10

89

Dörner,Ralf: Spielend Lernen in der Aus-, Weiter- und Fortbildung; Game Days 2005, Zentrum für Graphische Datenverarbeitung, Darmstadt, 2005

88

Dörner, Ralf; Schwarz, Stephan: Wie wird ein Computerspiel gemacht?; 1.te KinderMedienUniversität, Wiesbaden, 2005

87

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Oppermann, Leif: Implementing MR-based Interaction Techniques for Manipulating 2D Visualizations in 3D Information Space; IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality Arlington (ISMAR 04), VA, USA, 2004

86

Dörner,Ralf; Geiger, Christian: Mixed Reality in der praktisch orientierten Hochschulausbildung ¿ Flexible Konzeption durch den Einsatz von e-Learning; Proceedings 1. Workshop ¿Virtuelle und Erweiterte Realität¿ der Gesellschaft für Informatik, Chemnitz, 2004

85

Dörner, Ralf; Abawi, Daniel F.: Mixed Reality-Based Visual Authoring Interfaces; International Conference on Humans and Computers (HC-2004) Tokyo, Japan, 2004

84

Abawi, Daniel F.; Bienwald, Joachim; Dörner, Ralf: Interactive Specification of Virtual Objects Poses in an AR System Using Multi-Marker Tracking; IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality Arlington (ISMAR 04), VA, USA, 2004

83

Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Grimm, Paul: A Component-based Authoring Environment for Creating Multimedia-Rich Mixed Reality; Eurographics Multimedia Workshop 2004 Nanjing, China, 2004

82

Breiner, Tobias; Dörner, Ralf; Seiler, Christian; Gudo, Michael: Visualizing Organisms with Hydraulic Body Parts: A Case Study in Integrating Simulation and Visualization Models; Symposium on Visualization (VisSym 2004), Proceedings, Eurographics, 2004, S. 19-21

81

Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Haller, Michael; Zauner, Jürgen: Efficient Mixed Reality Application Development ; 1st Conference on Visual Media Production (CVMP), Proceedings, IEE, London, 2004, S. 289-294

80

Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Werkzeuge für eine Mixed Reality Umgebung; In: Gausemeier, Grafe (Eds.): Augmented und Virtual Reality in der Produktentstehung, Verlagsschriftreihe des Heinz Nixdorf Instituts, Band 149, , Paderborn, 2004, S. 133-148

79

Abawi, Daniel F.; Reinhold, Silvan; Dörner, Ralf: A Toolkit for Authoring Non-linear Storytelling Environments Using Mixed Reality; International Conference on Technologies for Interactive Digital Storytelling and Entertainment (TIDSE 2004), Lecture Notes in Computer Science, Springer Verlag, 2004, S. 113-118

78

Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf: Creating Mixed Reality Content: Problems, Concepts and Solutions; Computer Graphics International (CGI), Crete, Proceedings of the Computer Graphics International 2004, IEEE Press, 2004, S. 444-451

77

Dörner, Ralf; Ware, Colin: Visual Interactive Stimuli Techniques: Interactive Tools for Exploring Data Using Behavioral Animation; Journal of Visual Languages and Computing, Volume 15, Elsevier, 2004, S. 161-181

76

Krömker, Detlef; Dörner, Ralf: Visualisierung in der Bioinformatik; Informatik 2003 ¿ Innovative Informatikanwendungen, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 2003, S. 352-353

75

Hartmann, Steffen; Seiler, Christian; Dörner,Ralf; Grimm, Paul: Case Study: Visualization of Mechanical Properties and Deformations of Living Cells; Informatik 2003 ¿ Innovative Informatikanwendungen, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 2003, S. 366-371

74

Dörner, Ralf; Seiler, Christian; Barthelmes, Jens; Krömker, Detlef: Visualisierung als Gegenstand der Ausbildung von Bioinformatikern; Informatik 2003 ¿ Innovative Informatikanwendungen, Beiträge der 33. Jahrestagung Gesellschaft für Informatik (GI), Frankfurt am Main, 2003, S. 381-383

73

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Haller, Michael; Paelke, Volker: Authoring mixed reality ¿ a component and framework based approach; Proceedings of the International Workshop on Entertainment Computing (IWEC), Kluwer Academic Publishers, 2003, S. 405-413

72

Dörner, Ralf: Animation and Agents in Emergency Training; Mitsubishi Electronic Research Lab (MERL) Seminar, Boston, USA, 2002

71

Dörner, Ralf: Analytic Stimulus Response Animation; BBN Technologies Seminar, Cambridge, USA, 2002

70

Dörner, Ralf: Spielend Lernen mit Neuen Medien?; Arbeitskreis Bildungstechnologie, efiport GmBH, Frankfurt am Main, 2002

69

Dörner, Ralf; Ware, Colin: ASRA ¿ Analytic Stimulus Response Animation; Interactive Poster at the IEEE Symposium for Information Visualization (InfoVis 2002), Boston, USA

68

Dörner, Ralf; Ware, Colin: Interactive Techniques for Exploring Data Using Behavioral Animation; Proceedings of the 8th International Conference of Distributed Multimedia Systems, KSI, San Francisco, 2002, S. 622-629

67

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Haller, Michael; Paelke, Volker: Authoring Mixed Reality - A Component And Framework-Based Approach; Proceedings First IFIP International Workshop on Entertainment Computing (IWEC 2002), Kluwer Academic Publishers, Boston, 2003

66

Dörner, Ralf: 3D Computer Animation for All?; Workshop Proceedings Production Process of 3D Computer Graphics Applications: Structures, Roles and Tools. ACM SIGGRAPH, Eurographics, Shaker Verlag, Aachen, 2002, S. 37-40

65

Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael; Hartmann, Werner; Reinhold, Silvan; Zauner, Jürgen: Mixed Reality - A Source for New Authoring Methodologies?; Workshop Proceedings Production Process of 3D Computer Graphics Applications: Structures, Roles and Tools. ACM SIGGRAPH, Eurographics, Shaker Verlag, Aachen, 2002, S. 9-16

64

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael: Production process of 3D computer graphics applications - structures, roles and tools; Computer Graphics 36 (2002), No.4, S. 22-24

63

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Abawi, Daniel F: Synergies Between Interactive Training Simulations and Digital Storytelling: a Component-based Framework; Computers & Graphics ¿ International Journal of Systems and Applications in Computer Graphics, Volume 26, Number 1, Elsevier, 2002, S. 45-55

62

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael (Eds.): Production Process of 3D Computer Graphics Applications ¿ Structures, Roles and Tools; Proceedings of the ACM SIGGRAPH / Eurographics Campfire 2002, Shaker Verlag, Aachen, 2002

61

Dörner, Ralf: e-Learning in der Medizin: Neue Ansätze in der Gestaltung von multimedialen Wissensmodulen; Vortragsprogramm MEDICA 2001, Düsseldorf, 2001

60

Seiler, Christian; Dörner, Ralf: A Virtual Glovebox for the Digital Enterprise; Digital Enterprise Challenges : Live-Cycle Approach to Management and Production. Kluwer Academic Publishers, Boston; Dortrecht; London, 2001, S.274-283

59

Seiler, Christian; Grimm, Paul; Dörner, Ralf: Die Virtual Glove Box: Interaktion mit virtuellen Objekten in Sichtsystemen; 7. Workshop Sichtsysteme - Visualisierung in der Simulationstechnik, GI Berichte aus der Informatik, Shaker Verlag, Aachen, 2001, S. 55-62

58

Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael: Synergien zwischen Virtueller Realität und Computerspielen: Anforderungen, Design, Technologien; Informatik 2001. Tagungsband der GI / OCG Jahrestagung : Wirtschaft und Wissenschaft in der Network Economy - Visionen und Wirklichkeit. Österreichische Computer Gesellschaft, Wien, 2001, S. 1175-1177

57

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Spezifikation von Verhalten in VR und Computerspielen; Informatik 2001. Tagungsband der GI / OCG Jahrestagung : Wirtschaft und Wissenschaft in der Network Economy - Visionen und Wirklichkeit. Österreichische Computer Gesellschaft, Wien, 2001, S. 1231-1238

56

Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Customizable Interactions in 3D Web Applications with Meta Beans; Virtual Reality Modeling Language Symposium on 3D Technologies for the World Wide Web. Proceedings. ACM Press, New York, 2001, S. 127-134

55

Dörner, Ralf; Grimm, Paul: A Component-Based Environment for Authoring Entertainment Applications; Proceedings of the Game Technology Conference 2001. CD-ROM, Hong Kong, 2001

54

Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Building 3D Applications with 3D Components and 3D Frameworks; Structured Design of Virtual Environments and 3D-Components. Proceedings : Workshop at the Web3D 2001 Conference. Shaker Verlag, Aachen, 2001, S. 102-114

53

Dörner, Ralf: Erstellung und Präsentation von Animationen für Trainingszwecke: Das Konzept der Animationsagenten und seine Umsetzung; Dissertation am Fachbereich Biologie und Informatik, Johann Wolfgang Goethe - Universität ¿ Eigenverlag, 2001

52

Geiger, Christian; Paehlke, Volker; Dachselt, Raimund; Dörner, Ralf; Grimm, Paul (Eds.): Structured design of virtual environments and 3D-components; Proceedings of the Eurographics Workshop at the Web3D 2001 Conference, Shaker Verlag, Aachen, 2001

51

Dörner, Ralf: ETOILE ¿ An Environment for Team, Organisationaland Individual Learning in Emergencies; Online Educa Konferenz, Berlin, 2000

50

Dörner, Ralf: 3D Beans und Animationsagenten ¿ Komponentenbasierte Erstellung von virtuellen Umgebungen ; Eingeladener Vortrag im Graduiertenkolleg ¿Werkzeuge zum effektiven Einsatz paralleler und verteilter Rechnersysteme¿, TU Dresden, 2000

49

Dörner, Ralf: Agents and VR for communication training in emergency situations; Sicherheitstechnik Management Session des Vortragsprogramms der ACHEMA 2000 Messe, veranstaltet von der Gesellschaft für Chemische Technik und Biotechnologie e.V., Frankfurt am Main, 2000

48

Dörner, Ralf: Erstellung und Präsentation von Animationen für Trainingszwecke: Das Konzept der Animationsagenten und seine Umsetzung ; Graphiktag 2000, Workshop im Rahmen der Jahrestagung 2000 der Gesellschaft für Informatik, Berlin, 2000

47

Dörner, Ralf; Müller, Wolfgang: Main-Streaming: VRML-Konferenz in Monterey; iX Magazin, Nr. 4, 2000, S. 55, Heise Verlag, 2000

46

Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Three-dimensional Beans - Creating Web Content Using 3D Components In A 3D Authoring Environment; Web3D - VRML 2000. Proceedings : Fifth Symposium on the Virtual Reality Modeling Language, ACM Press, New York, 2000, S.69-74

45

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Ein komponentenbasiertes Basissystem für Digital Storytelling; Digital Storytelling ¿ Tagungsband, Fraunhofer IRB Verlag, Stuttgart, 2000, S. 137-147

44

Dörner, Ralf; Grimm, Paul: An Environment for Team, Organizational and Individual Learning in Emergencies; Proceedings of the 9th IEEE International Workshop on Enabling Technologies: Infrastructure for Collaborative Enterprises, IEEE Computer Society, Los Alamitos, 2000, S. 27-34

43

Dörner, Ralf: ETOILE - An Environment for Team, Organisational and Individual Learning in Emergencies; Online Educa Berlin. Proceedings 2000, International WHERE + HOW, Bonn, 2000, S. 101-103

42

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agents and Virtual Environments for Communication and Decision Training for Emergencies; Proceedings of the Fourth International Conference on Autonomous Agents, ACM Press, New York, 2000, S. 50-51

41

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agentenbasierte Simulation menschlichen Verhaltens in Notfallsituationen für Trainingszwecke; Simulation und Visualisierung. Proceedings 2000, SCS-Europe, Ghent, 2000, S. 211-224

40

Luckas, Volker; Dörner, Ralf: Experiences from the Future - Using Object-Oriented Concepts for 3D Visualization and Validation of Industrial Scenarios; Computing Surveys 32 (2000), 1es, Art. No 38, ACM Press, New York, S. 38-44

39

Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Elcacho, Colette: Tutorial: Introduction to VRML'97; 8th International Conference on Computer Graphics and Visualization (GraphiCon), Moskau, 1999

38

Dörner, Ralf: Wissen sehen ¿ Die nächste Generation von Animation und Visualisierung; 3.te Medien Biennale ¿ Envisioning Knowledge, Akademie zum Dritten Jahrtausend, München, 1999

37

Soetebier, Ingo; Dörner, Ralf; Braun, Norbert: A VRML and Java-Based Interface for Retrieving VRML Content in Object-Oriented Databases; Proceedings of the World Conference on the WWW and Internet (WebNet99), AACE Press, Charlottesville, 1999, S. 317-325

36

Luckas, Volker; Dörner, Ralf: Automatic Generation of Virtual Worlds from Industrial Simulation Data; Business and Work in the Information Society: New Technologies and Applications. IOS Press, Amsterdam, Ohmsha, 1999, S. 428-434

35

Elcacho, Colette; Dörner, Ralf; Luckas, Volker: Authoring of 3D Based Multimedia Applications for the World Wide Web; Business and Work in the Information Society: New Technologies and Applications. IOS Press Amsterdam, Ohmsha, 1999, S. 482-487

34

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agentenbasierte Simulation mit Sichtsystemen; 6. Workshop Sichtsysteme - Visualisierung in der Simulationstechnik, GI Berichte aus der Informatik, Shaker Verlag, Aachen, 1999, S. 33-44

33

Braun, Norbert; Dörner, Ralf; Soetebier, Ingo: A VRML and Java-Based Interface for Retrieving VRML Content in Object-Oriented Databases; WebNet 99 - World Conference of the WWW and Internet. Proceedings, AACE Press, Charlottesville, 1999, S. 987-992

32

Braun, Norbert; Dörner, Ralf: Temporal Hypermedia for Multimedia Applications in the World Wide Web; Proceedings of ICCIMA'99 / 3rd International Conference on Computational Intelligence and Multimedia Applications 1999, IEEE Computer Society, Los Alamitos, 1999, S. 413-417

31

Soetebier, Ingo; Dörner, Ralf; Braun, Norbert: Seamless Integration of Databases in VR for Constructing Virtual Environments; Computer Graphics Forum 18 (1999), 3, C-331 - C-337

30

Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agenten und Mentale Modelle : Neue Wege im Management-und Kommunikationstraining für Notfallsituationen; GIT Sicherheit + Management 8 (1999), 6, S. 541-543

29

Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Elcacho, Colette: Tutorial: VRML'97 and Java; International Moscow Festival of Computer Graphics and Animation, Moskau, 1998

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Dörner, Ralf; Elcacho, Colette; Schäfer, Arno: VRML and Java - Programming of 3D Worlds for the Internet. Tutorial; Anigraph'98. Proceedings. Moskau, 1998, 130-136

27

Vince J., Hibbert J., Hernandez-Martinez J., Henon P., Dörner, R., Saunders S: Getting the knowledge and choosing the right course; CGIX'98 Symposium, Amsterdam, 1998

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Dörner, Ralf; Luckas, Volker: 3D Animation Elements: An Efficient Paradigm for 3D Animation Authoring; Workshop & Masterclass at CGIX'98 Symposium, Amsterdam, 1998

25

Jasnoch, Uwe; Dörner, Ralf; Sandberg, Andreas; Diener, Holger: Produktions- und Entertainmentindustrie: Synergien in Modellierung, Animation, Visualisierung und Simulation; Studie des AK Simulation und Modellierung, Fraunhofer-IGD, Darmstadt, Rostock, 1998

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Luckas, Volker; Dörner, Ralf: CASUS System - 3D Animation and Visualization of Industrial Scenarios; Computer Graphic Topics, S. 12-14, Vol. 10, No. 2, 1998

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Müller, Wolfgang; Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Schäfer, Arno: An Efficient Object-Oriented Authoring and Presentation System for Virtual Environments; Proc. 8th International Conference on Computer Graphics and Visualization (GraphiCon), Moscow, 1998, S. 111-118

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Luckas, Volker; Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Müller, Wolfgang: Using VRML 97 Animation Capabilities for Interactive 3D Visualization of Discrete Simulation Data; International Moscow Festival of Computer Graphics and Animation (Anigraph'98), Moskau, 1998, S. 34-44

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Luckas, Volker; Dörner, Ralf: Using Object-Oriented Concepts for 3D Visualization and Validation of Industrial Scenarios; Simulation: Past, Present and Future. Vol. 1 : 12th European Simulation Multiconference, SCS, Delft, 1998, S. 87-91

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Elcacho, Colette; Schäfer, Arno; Dörner, Ralf; Luckas, Volker: VRML Authoring in the Context of Industrial Applications; PROLAMAT '98. Proceedings : Innovation, Agility, and the Virtual Enterprise, Kluwer Academic Publishers, Boston; Dordrecht; London, 1998, S. 523-540

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Elcacho, Colette; Schäfer, Arno; Dörner, Ralf; Luckas, Volker: Performing 3D Scene and Animation Authoring Tasks Efficiently: An Innovative Approach; Computer Graphics International '98. Proceedings. IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, 1998, S. 212-216

18

Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Elcacho, Colette; Luckas, Volker: Using VRML for Teaching and Training in Industry; WebNet 98 - World Conference of the WWW, Internet & Intranet. Proceedings. Bd. 1. AACE Press, Charlottesville, 1998, S. 256-261

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Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Schäfer, Arno; Seibert, Frank; Ziegler, Heike: Scaling VR in VRML: Integrating Different VR Methodologies in a VRML Browsing System; Computer Graphics International '98. Proceedings, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, 1998, S. 564-567

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Dörner, Ralf; Elcacho, Colette; Luckas, Volker: Behavior Authoring for VRML Applications in Industry; Eurographics '98. Short Presentations : Expanding the Scope of Computer Graphics. Companion Proceedings to Eurographics '98, Lisboa, 1998, 3.2f

15

Dörner, Ralf; Luckas, Volker: Animation Elements: An Approach for Authoring and Presenting 3D Animation in Internet Based Learning Environments; Proceedings of ED-Media 98 & ED-TELECOM 98, AACE Press, Charlottesville, 1998, S. 1618-1624

14

Busch, Christoph; Dörner, Ralf; Freytag, Christian; Ziegler, Heike: VESUV - a Computer Vision System for Integrated Traffic Analysis; Proceedings of the International Conference on Image Science, Systems and Technology (CISST 1998), Las Vegas, 1998, S. 310-316

13

Busch, Christoph; Dörner, Ralf; Freytag, Christian; Ziegler, Heike: Feature Based Recognition of Traffic Video Streams for Online Route Tracing; 48th IEEE Vehicular Technology Conference VTC'98. IEEE Computer Society Press, Ottawa, 1998, 1790-1794

12

Braun, Norbert; Dörner, Ralf: Sonic Hyperlinks: Hypermedia Methodologies Applied To Audio for WWW-Based Teaching Applications; Proceedings of WebNet¿98 - World Conference on the WWW and Internet, CD-Proceedings, Charlottesville, AACE Press, 1998

11

Braun, Norbert; Dörner, Ralf: Using Sonic Hyperlinks in Web-TV; Proceedings of the Fifth International Conference on Auditory Display. ICAD 1998. Glasgow, 1998, S. 1 ¿ 10

10

Schäfer, Arno; Elcacho, Colette; Dörner, Ralf: Dreidimensionale Begegnungen : Multi-User Systeme in VRML; Internet Professionell (1998), 8, S. 36-39

9

Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Uli: Ubiquitous Animation: The CASUS Kiosk; Contribution to the Creative Applications Lab, ACM SIGGRAPH ¿97, Los Angeles, 1997

8

Busch, Christoph; Debes, Eric; Dörner, Ralf; Freytag, Christian; Ziegler, Heike: VESUV - Integrated Video-Based Traffic Analysis; Computer Graphic Topics, S. 17-18, Vol. 9, No. 3, 1997

7

Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Ulrike: At SIGGRAPH'97: Animation Sketch; Computer Graphic Topics, S. 37-38, Vol. 9, No. 3, 1997

6

Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Ulrike: At SIGGRAPH'97: Creative Applications Lab; Computer Graphic Topics, S. 35-36, Vol. 9, No. 3, 1997

5

Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Ulrike: Ubiquitous Animation : An Element-based Concept to Make 3D Animations Commonplace; Siggraph '97. Visual Proceedings : The Art and Interdisciplinary Programs of Siggraph '97, ACM Press, New York, 1997, S. 210

4

Dörner, Ralf; Krömker, Detlef: Realitätsnah planen - 3D Visualisierungen von Simulationsergebnissen mit CASUS; In: Westkämper, Engelbert u.a.: Nutzen der Simulation in der Produktionsplanung und -steuerung. Verein zur Förderung produktionstechnischer Forschung e.V. (FpF), Stuttgart, 1997, S. 91-97

3

Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Broll, Tanja: Ein elementbasiertes Konzept für Visualisierung in der Simulationstechnik; Sichtsysteme - Visualisierung in der Simulationstechnik 1997, GI Berichte aus der Informatik, Shaker, Aachen, 1997, S. 73-82

2

Dörner, Ralf: Realitätsnah Visualisieren mit CASUS: 3D-Animation von Simulationen; Thema Forschung (1997), 2, 18-22

1

Dörner, Ralf: Konzeption und Realisierung eines videobasierten Systems zur Objekterkennung und -verfolgung im Anwendungskontext streckenbezogener Verkehrserfassung; Diplomarbeit, Darmstadt, Technische Hochschule, Fachgebiet Graphisch-Interaktive Systeme, Betreuer: J.L. Encarnacao, C. Busch, H. Kühner, 1996