PUBLIKATIONEN PROF. DR. RALF DÖRNER

205 Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Kickmeier-Rust, Michael; Masuch, Maic; Zweig, Katharina (Hrsg.): Entertainment Computing and Serious Games - International GI-Dagstuhl Seminar 15283, Dagstuhl Castle, Germany, July 5-10, 2015, Revised Selected Papers, Lecture Notes in Computer Science - Tutorial Series, Springer, Cham, 2016
204 Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Kickmeier-Rust, Michael: Introduction tot he GI-Dagstuhl Book on Entertainment Computing and Serious Games. in: Ralf Dörner et al. (Hrsg.): Entertainment Computing and Serious Games - International GI-Dagstuhl Seminar 15283, Dagstuhl Castle, Germany, July 5-10, 2015, Revised Selected Papers, Springer, Cham, 2016
203 Guthier, Benjamin; Dörner, Ralf; Martinez, Hector P.: Affective Computing in Games. in: Ralf Dörner et al. (Hrsg.): Entertainment Computing and Serious Games - International GI-Dagstuhl Seminar 15283, Dagstuhl Castle, Germany, July 5-10, 2015, Revised Selected Papers, Springer, Cham, 2016
202 Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard: Virtual und Augmented Reality (VR/AR) – Auf dem Weg von der Nische zum Massenmarkt. Informatik Spektrum, Vol. 39, Issue 1, pp. 30-37, 2016
201 Mehm, Florian; Dörner, Ralf; Masuch, Maic: Authoring Processes and Tools in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
200 Dörner, Ralf; Martin-Niedecken Anna Lisa; Kocher, Mela; Baranowski, Tom; Kickmeier-Rust, Michael; Göbel, Stefan; Wiemeyer, Josef; Gebelein, Paul: Contributing Disciplines in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
199 Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef: Introduction to Serious Games in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
198 Fuchs, Sebastian; Sigel, Mario; Dörner, Ralf: Highlighting Techniques for Real Entities in Augmented Reality. Proceedings of GRAPP 2016 – 11th Intl. Conf. on Computer Graphics Theory and Applications, Scitepress, Rome, 2016
197 Dörner, Ralf: Forschung an Hochschulen für Angewandte Wissenschaften – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Schmitten, 2016
196 Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
195 Dörner, Ralf: Virtual Reality und Augmented Reality – Chancen, Herausforderungen, Perspektiven. Eingeladener Vortrag im Accso Workshop Mensch-Maschine-Interaktion, Phantasialand, Brühl, 2016
194 Dörner, Ralf: Erstellung von interaktiven 2D und 3D Visualisierungen – Herausforderungen und Lösungsansätze. Eingeladener Vortrag Ringvorlesung Uni Magdeburg, 2016
193 Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef: Introduction to Serious Games in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
192 Dörner, Ralf; Martin-Niedecken Anna Lisa; Kocher, Mela; Baranowski, Tom; Kickmeier-Rust, Michael; Göbel, Stefan; Wiemeyer, Josef; Gebelein, Paul: Contributing Disciplines in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
191 Mehm, Florian; Dörner, Ralf; Masuch, Maic: Authoring Processes and Tools in Serious Games. in: Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Effelsberg, Wolfgang; Wiemeyer, Josef (Hrsg.): Serious Games – Foundations, Concepts and Practice. Springer Heidelberg, 2016
190 Dörner, Ralf: Post-Wimp User Interfaces. Eingeladener Vortrag IBM Research Lab, Dublin, 2015
189 Dörner, Ralf: Forschung an Hochschulen für Angewandte Wissenschaften – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Schmitten, 2015
188 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Oppermann, Leif; Paelke, Volker: Interaktionen in Virtuellen Welten. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014
187 Dörner, Ralf et al.: Fallbeispiele für VR / AR. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014
186 Dörner, Ralf: Mathematische Grundlagen von VR/AR. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014
185 Dörner, Ralf: Mathematische Grundlagen von VR/AR. in: Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard (Hrsg.): Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014
184 Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Arnoldshain, 2015
183 Etzold, Jonas; Grimm, Paul; Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf: kARbon: a collaborative MR web application for communication support in construction scenarios. In Proceedings of the companion publication of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing (CSCW Companion '14). ACM, New York, NY, USA, S. 9-12, 2014
182 Dörner, Ralf; Kallmann, Marcelo; Huang, Yazhou: Content Creation and Authoring Challenges for Virtual Environments: from User Interfaces to Autonomous Virtual Characters. In G. Brunett, S. Coquillard, R. van Liere, G. Welche (Hrsg.): Virtual Realities – Dagstuhl Seminar 2013, Springer, Heidelberg (to appear)
181 Dörner, Ralf; Broll, Wolgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard: Virtual Reality und Augmented Reality (VR / AR). Informatik Spektrum, 9 / 2014, Springer Heidelberg, 2014
180 Göbel, Stefan; Dörner, Ralf; Wendel, Viktor; Hardy, Sandro: Serious Games – Computerspiele für mehr als nur Unterhaltung. iX Developer 1/2015, S. 38 – 42, Heise Verlag, Hannover, 2014
179 Dörner, Ralf; Spierling, Ulrike: Serious Games Development as a Vehicle for Teaching Entertainment Technology and Interdisciplinary Teamwork: Perspectives and Pitfalls. In: Proceedings of ACM Intl. Workshop on Serious Games / ACM Multimedia, S. 3 – 8, ACM, New York
178 Dörner, Ralf; Frechenhäuser, Sven; Berdux, Jörg; Gerken, Katharina: A 3D Metaphor for Authoring Realtime Interactive Systems Supporting Different Author Roles. Proc. of 6th Workshop on Software Engineering and Architectures for Realtime Interactive Systems, SEARIS 2014, Minneapolis, MN, USA, March 30, 2014
177 Kling, Burkhard; Spierling, Ulrike; Dörner, Ralf: Spielend im Museum durch die Stadt – Location-Based Services und Serious Games als innovative Vermittlungsansätze für Museen. Vortrag Mai-Tagung – Museums and the Internet, Völklingen, 2014
176 Dörner, Ralf: Natürlich Digital – Virtuelles im Trend. iX – Magazin für Informationstechnik, 9/2014, S. 10-13, Heise Verlag, Hannover , 2014
175 Dörner, Ralf: Computergraphik : Mittler zwischen Mensch und Maschine. eingeladener Vortrag Symposium Computer Graphik – animiert, simuliert, verwoben. Goethe Universität, Frankfurt am Main, 8. Mai 2014
174 Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Steinbach/Taunus, 2014
173 Dörner, Ralf: Authoring VR in the Post-WIMP Age: Challenges, Approaches, Solutions. in: G. Brunett, S. Coquillart, R. van Liere, G.F. Welch: Virtual Realities (Dagstuhl Seminar 13241), Volume 3, Issue 6, S. 43f, 2013
172 Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard: Virtual und Augmented Reality (VR/AR) – Grundlagen und Methoden der Virtuellen Realität und Augmentierten Realität. Springer Verlag, Heidelberg, 2014
171 Etzold, Jonas; Grimm, Paul; Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf: kARbon : A collaborative Web AR application for communication support in construction scenarios. Proceedings of the IEEE ISMAR 2013 Workshop on Collaboration in Merging Realities (CiMeR), Adelaide, Australia, 2013
170 Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich; Haubner, Nadia; Luderschmidt, Johannes: UTIL: Com- plex, Post-WIMP Human Computer Interaction with Complex Event Processing Methods. In 10. Workshop ”Virtuelle und Erweiterte Realität” der GI-Fachgruppe VR/AR (Aachen, 2013), M. E. Latoschik and O. Staadt, Eds., Shaker Verlag, S. 109–120, 2013
169 Luderschmidt, Johannes; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf: EMIL: A Rapid Prototyping Authoring Environment for the Design of Interactive Surface Applications. In Human-Computer Interaction, Part I, HCII 2013, M. Kurosu, Ed., Springer Verlag, S. 381–390, 2013
168 Höfler, Simon; Müller, Alexander; Luderschmidt, Johannes; Haubner, Nadia; Dörner, Ralf, Schwanecke, Ulrich: Combining Tangible and Above the Surface Interaction. In 10. Workshop ”Virtuelle und Erweiterte Realität” der GI-Fachgruppe VR/AR (Aachen, 2013), M. E. Latoschik and O. Staadt, Eds., Shaker Verlag, S. 27–36, 2013
167 Dörner, Ralf; Schweitzer, Jörg; Grimm, Paul; Etzold, Jonas: kArbon: webbasierte AR-Werkzeuge für die kollaborative Bauorganisation. Tagungsband 11. Paderborner Workshop Augmented und Virtual Reality in der Produktenstehung, Heinz-Nixdorf-Institut, HNI-Verlagsschriftreihe 311, Paderborn, 2013
166 Gerken, Katharina; Frechenhäuser, Sven; Dörner, Ralf; Luderschmidt, Johannes: Authoring Support for Post-WIMP Applications. Human-Computer Interaction - INTERACT 2013, Lecture Notes in Computer Science Vol. 8119, S. 744-761, 2013
165 Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf: Capturing On Site Laser Annotations with Smartphones to Document Construction Work. Proceedings of the 26th ACM Symposium on User Interface Software and Technology (UIST 2013), ACM Press, New York, 2013
164 Dörner, Ralf; Schweitzer, Jörg: kARbon – Kollaborative AR-Werkzeuge für die Bauorganisation. CeBIT 2013 - 27th Annual Trade Show for Information and Telecommunications Technology, Hannover, 2013
163 Grimm, Paul; Dörner, Ralf; Schweitzer, Jörg; Etzold, Jonas: Augmented Reality in der Bauindustrie. CeBIT 2013 Lab-Talk, Hannover, 2013
162 Dörner, Ralf: Authoring VR in the Post-WIMP-Age: Challenges, Approaches, Solutions. Dagstuhl Seminar 13241 - Virtual Realities, Leibniz-Zentrum für Informatik, Dagstuhl, 2013
161 Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen – die Perspektive der Begutachtung, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Eppenhain, 2013
160 Dörner, Ralf: Post-WIMP User Interfaces for Non-Stationary Workplaces. eingeladener Vortrag, Max-Planck-Institut für biologische Kybernetik, Tübingen, 2013
159 Haubner, Nadia; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf; Lehmann, Simon; Luderschmidt, Johannes: Detecting interaction above digital tabletops using a single depth camera. Intl. Journal of Machine Vision and Applications, dx.doi.org/10.1007/s00138-013-0538-5, S. 1 – 13, Springer, Berlin, 2013
158 Hofmann, Tim; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf: Kollaborative Gesten für Tabletop-User-Interfaces. In: Reiterer, H. u. Deussen, O. (Hrsg.), Mensch und Computer 2012, Workshop-Band. Oldenbourg Verlag, München, S. 455-460
157 Dörner, Ralf; Etzold, Jonas; Grimm, Paul; Schweitzer, Jörg: kARbon: eine Web-basierte AR-Anwendung für die Kommunikationsunterstützung in der Bauindustrie, to appear in Proceedings of the 9th GI Workshop Virtual and Augmented Reality VRAR 2012, Düsseldorf, 2012
156 Huppmann, Dominik; Luderschmidt, Johannes; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: Exploring and Evaluating the Combined Multi-Touch and In-the-Air Tabletop Interaction Space, Proceedings of the 9th GI Workshop Virtual and Augmented Reality VRAR 2012, S. 37-48, Düsseldorf, 2012
155 Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Seyer, Melanie; Frieß, Frederic; Heimann, Rudi: Vispol: An Interactive Tabletop Graph Visualization for the Police, Proceedings of Mensch und Computer 2012, S. 63-72, Konstanz, 2012
154 Lee, Jooyoung; Dörner, Ralf; Luderschmidt, Johannes; Kim, HyungSeok; Kim, Jee-In: Replicating Interactive Surfaces Using Distortion Techniques. Proceedings of Mensch und Computer 2012, S. 353-356, Konstanz, 2012
153 Ott, Markus; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Kim, HyungSeok; Kim, Jee-In: Enhancing Interactive Tabletop Workspaces with Tangible Contexts, Proceedings of Mensch und Computer 2012, S. 53-62, Konstanz, 2012
152 Dörner, Ralf: Gefühltes 3D, iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Ausgabe 9 / 12, Heise Verlag, Hannover, 2012, S. 10 – 12
151 Böhm, Klaus; Bock, Nikolai; Dörner, Ralf; Hangel, Sebastian; Krieger, Axel; Praxl, Udo: GeoVisualAnalytics im Controlling. Proceedings of AGIT – Symposium on Applied GeoInformatics, Salzburg, 2012, S. 296 – 301
150 Haubner, Nadia; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf; Lehmann, Simon; Luderschmidt, Johannes: Towards a Top-View Detection of Body Parts in an Interactive Tabletop Environment, ASPRIT Workshop at the GI-/VDE-ARCS2012 Conference on Architecures of Computing Systems, S. 136-142, 2012
149 Schmitt, Sebastian, Luderschmidt, Johannes, Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: Goal-Snapping: An Empirical Evaluation of Object Snapping in Tangible and Multi-Touch Interfaces, ASPRIT Workshop at the GI-/VDE-ARCS2012 Conference on Architecures of Computing Systems, S. 87-98, 2012
148 Lehmann, Simon; Schäfer, Jan; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: Towards Integration of User Interaction and Context Event Processing in Intelligent Living Environments, ASPRIT Workshop at the GI-/VDE-ARCS2012 Conference on Architecures of Computing Systems, 2012
147 Dörner, Ralf: Forschung an Fachhochschulen, eingeladener Vortrag im Seminar "Erfolgreich Forschen", Steinbach/Taunus, 2011
146 Dörner, Ralf: Doktorandenkolleg (FH) - Ein Erfahrungsbericht, eingeladener Vortrag am Fachbereichstag Informatik, Mannheim, 2011
145 Dörner, Ralf; Schubert, Rolf; Spierling, Ulrike; David, Thorsten; von Stockert, Clemens: Using Liebig's Barrel as a Metaphor for Guiding Game Development: Limiting Factors for Realizing Serious Games Conveying Corporate Culture. Proceedings of the 4th International elBa Science Conference - eLearning Baltics 2011. Fraunhofer Verlag, Stuttgart, 2011, S. 133 - 143
144 Lee, Jooyoung; Dörner, Ralf; Luderschmidt, Johannes; Kim, HyungSeok; Kim, Jee-In: Collaboration between Tabletop and Mobile Devices, ISUVR-2011 - Proceedings of the International Symposium on Ubiquitous Virtual Reality, IEEE Press, 2011, S. 8-18
143 Dörner, Ralf; Lok, Benjamin; Broll, Wolfgang: Social Gaming and Learning Applications: A Driving Force for the Future of Virtual and Augmented Reality?; in Brunett, G., Coquillart, S., Welch, G. (Eds): Virtual Realities - Dagstuhl Seminar, Springer, Wien, New York, 2011, S. 51-76
142 Walkowski, Swen; Dörner, Ralf; Lievonen, Mirja; Rosenberg, Duska: Using a game controller for relaying deictic gestures in computer-mediated communication. International Journal of Human-Computer Studies, Volume 69, Issue 6, Elsevier, 2011, S. 362-374
141 Dörner, Ralf: Post-WIMP User-Interfaces. Invited Talk at Konkuk University, Seoul, 2011
140 Lehmann, Simon; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf: Interactive Visualization for opportunistic exploration of large document collections. Information Systems Journal, Volume 35, Issue 2, Wiley-Blackwell, 2010, S. 260-269
139 Dörner, Ralf; Krömker, Detlef (Eds.): Proceedings of First ITG-/GI-Workshop on Self Integerating Systems for Better Living Environments - Sensyble 2010, Shaker Verlag, Aachen, 2010
138 Haubner, Nadia; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf; Lehmann, Simon; Luderschmidt, Johannes: Recognition of Dynamic Hand Gestures with Time-of-Flight Cameras. Proceedings Sensyble 2010, Shaker Verlag, 2010, S. 7-14
137 Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich; Luderschmidt, Johannes, Haubner, Nadia: An Architecture for Interaction Event Processing in Tabletop Systems. Proceedings Sensyble 2010, Shaker Verlag, 2010, S. 15-20
136 Luderschmidt, Johannes; Bauer, Immanuel; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon; Dörner, Ralf; Schwanecke, Ulrich: TUIO AS3: A Mutlti-Touch and Tangible User Interface Rapid Prototyping Toolkit for Tabletop Interaction. Proceedings Sensyble 2010, Shaker Verlag, 2010, S. 21-28
135 Luderschmidt, Johannes; Bogorin, Marius-Alexandru; Dörner, Ralf; Haubner, Nadia; Lehmann, Simon: Multi-Touch and Tangible User Interface Interaction with Graph Visualizations in Review Situations. Proceedings of International Conference on Humans and Computers 2009, Hamamatsu, Japan, 2009
134 Dörner, Ralf: Neben den Pixeln - Digitales mit allen Sinnen erleben. iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Heise Verlag, Hannover, Heft 9, 2010, S. 8 - 14
133 Lievonen, Mirja; Rosenberg, Duska; Dörner, Ralf; Kühn, Guido; Walkowski, Swen: Augmented Reality as Means for Creating Shared Understanding”. Norros, L., Koskinen, H., Salo, L. and Savioja, P. ECCE 2009 - European Conference on Cognitive Ergonomics 2009: Designing beyond the Product - Understanding Activity and User Experience in Ubiquitous Environments, VTT Symposium 258, 2009, S. 161-168
132 Dörner, Ralf: Aus dem Stand - Gamescom, iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Ausgabe 10 / 09, Heise Verlag, Hannover, 2009
131 Dörner, Ralf; Sângeorzan, Livia; Kiss-Iakab, Kinga: Introducere în OpenGL; Edituara Universitâtii Transilvania din Brasov (ISBN 978-973-598-472-4), 2009
130 Dörner, Ralf; Sângeorzan, Livia; Kiss-Iakab, Kinga: Einführung in OpenGL; Transilvania Universitätsverlag Kronstadt, 2009
129 Luderschmidt, Johannes; Frieß, Frederic; Dörner, Ralf: Der Virttable: Ein Multitouch und Objektinteraktionstisch in einem preiswerten, mobilen und kompakten Setup; Tagungsband des 8.ten Paderborner Workshops "Augmented und Virtual Reality in der Produktentstehung", HNI Verlagsschriftenreihe, Paderborn, S. 173-187, ISBN 978-3-93935-071-2, 2009
128 Möhring, Mathias; Gloystein, Antje; Dörner, Ralf: Issues with Virtual Space Perception within Reaching Distance: Mitigating Adverse Effects on Applications Using HMDs in the Automotive Industry; Proceedings of the 2009 IEEE Virtual Reality Conference, pp. 223-226. IEEE Computer Society, Washington, DC, 2009
127 Heckmann, Matthias; Reppmann, Benjamin; Dörner, Ralf: SchaVIS; Ausstellung der GameDays 2009, Darmstadt, 2009
126 Dörner, Ralf: Ein Serious Game zur Vorbeugung von Hochwasserschäden; GameDays 2009 - Serious Games für Bildung, Gesundheit und Sport, Darmstadt, 2009
125 Dörner, Ralf; Heckmann, Matthias; Reppmann, Benjamin: 3D Visualisierung für die Schadensprävention bei Hochwasser; CeBIT 2009 - 24th annual trade show for information and telecommunications technology, Hannover, 2009
124 Dörner, Ralf: Perspektiven eines Master-Studiengangs Informatik; Weiterbildungsmesse "Bildung Hoch 2", Frankfurt am Main, 2009
123 Dörner, Ralf: ENRICOS - A System for Enriching Communication; Talk at the Royal Holloway Media Workshop 2008, University of London, London, UK, 2008
122 Dörner, Ralf: Current Trends in Visualization and Mixed Reality; Eingeladener Vortrag an der Konkuk University, College of Electronics, Information and Communication Engineering, Seoul, Südkorea, 2008
121 Brück, Edgar; Dörner, Ralf: Mixed Reality and 3D Reconstruction of Buildings; Eingeladener Vortrag an der Konkuk University, Department of Interior Architecture, Chungju, Südkorea, 2008
120 Dörner, Ralf: Computerspiele der nächsten Generation; Eingeladener Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung für das Medienkompetenzzertifikat für Lehramtsstudierende, Johann Wolfgang Goethe Universität, Frankfurt am Main, 2008
119 Luderschmidt, Johannes; Frieß, Frederic; Dörner, Ralf: Virttable - Versatile Illumination Touch Table; iTEC'08 - Your Technology Hotspot, Darmstadt, 2008
118 Dörner, Ralf; Grau, Oliver: Im Bilde; iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Heise Verlag, Hannover, Heft 10, 2008, S.74-77
117 Piki, Andriani; Kühn, Guido; Lievonen, Mirja; Rosenberg, Duska; Dörner, Ralf: An Empirical Investigation of User Experience in E-Learning Environments; in Remenyi, D. (Ed.) Proceedings of the 7th European Conference on E-Learning (ECEL), Ayia Napa, Cyprus, Vol. 2, pp.281-288. Academic Publishing Limited, Reading, UK.
116 Gutmann, Jörg; Campos, Fabio; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Schäfer, Reinhold: TimeTube: Introducing Haptics in a 3D Visualization Technique for Grasping Time-Related Data in a Human Computer Problem Solver; The Journal of Three Dimensional Images, Vol. 22, No.2, pp. 49-54, Tokio,2008
115 Luderschmidt, Johannes; Campos, Fabio; Gutmann, Jörg; Schäfer, Reinhold; Dörner, Ralf:: Time Tube - Assist Scientists to Enhance Laboratory Scheduling; G.I.T Laboratory Journal, 7-8 2008, S.12-13, GIT Verlag, Darmstadt, 2008
114 Luderschmidt, Johannes; Campos, Fabio; Gutmann, Jörg; Dörner, Ralf; Schäfer, Reinhold: TimeTube: A Haptic 3D Visualization Technique for Assisting Laboratory Staff in Scheduling Tasks; Proceedings of LabAutomation 2008, p. 139, Palm Springs, USA, 2008
113 Dörner, Ralf: Entwicklung von Computerspielen - State of the Art; Game Days - Science meets Business, Zentrum für Graphische Datenverarbeitung, Darmstadt, 2008
112 Greiner, Katharina; Egger, Jan; Großkopf, Stefan; Kaftan, Jens N.; Dörner, Ralf; Freisleben, Bernd: Segmentierung von Aortenaneurysmen in CTA-Bildern mit dem statistischen Verfahren der Active Appearance Models ; in: T. Tolxdorff et.al. (Eds.): Bildverarbeitung in der Medizin 2008, Reihe Informatik Aktuell, Springer-Verlag, Heidelberg, 2008, S. 51-56
111 Dörner, Ralf: NextGen Games - Technologien, Chancen und Nebenwirkungen; Ringvorlesung „Kinder und Jugendliche im Web 2.0“, Johann Wolfgang Goethe Universität, Frankfurt a.M., 2007
110 Gutmann, Jörg; Campos, Fabio; Luderschmidt, Johannes; Dörner, Ralf; Schäfer, Reinhold: TimeTube: Introducing Haptics in a 3D Visualization Technique for Grasping Time-Related Data in a Human Computer Problem Solver; 10th International Conference on Human and Computers, Düsseldorf / Tokio, 2007
109 Rosenberg, Duska; Lievonen, Mirja; Contreras, Pedro; Murtagh, Fionn; Kühn, Guido; Dörner, Ralf: Application Design of Learning Grid in Computer-Mediated Communication; Chapter 4 in: Salerno, S. et. al. (Eds.), “The Learning Grid Handbook”, IOS Press, Amsterdam, 2007
108 Kühn, Guido; Lievonen, Mirja; Dörner, Ralf; Rosenberg, Duska: Augmenting the Information Space in Computer-Mediated Communication: Employing AR and a Game Console Controller for Deictic References; Proceedings of the 10th International Conference on Humans and Computers 2007, HCC, Aizu, Japan, 2007
107 Zeitz, Jürgen; Schwanecke, Ulrich; Dörner, Ralf: Mixed Reality Based Interaction Techniques Using Smartphones in Bullentin Board Applications; Kongressband zum 2. Kongress Multimedia-Technik, Verlagsreihe Multimedia, vwh-Verlag, Münster, 2007, S. 1 - 14
106 Dörner, Ralf; Schwarz, Stephan: Wie wird ein Computerspiel gemacht?; 2.te Kindermedienuniversität, Wiesbaden
105 Schweitzer, Jörg; Dörner, Ralf; Kröger, Reinhold:: MobiDeic - Interactive Mobile Communication with Deictic Gestures;; CeBit 2007 – Austellungsstand des Landes Hessen, Hannover, 2007
104 Dörner, Ralf: Produktion von Computerspielen; Dritte Darmstädter Game Days, Zentrum f. Graphische Datenverarbeitung, Darmstadt, 2007
103 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Lehmann, Anke; Oppermann, Leif: Mixed Reality Techniques for Visualizations in a 3D Information Space; Simulation und Visualisierung 2007 (SimVis 2007), 8-9 März 2007, Magdeburg. SCS Publishing House e.V. 2007, S. 259-270
102 Dörner, Ralf; Ringe, Dirk: Wie Spiele entstehen; iX Magazin für professionelle Informationstechnik, Heft 09/06, Heise Verlag, Hannover, 2006, S. 42-51
101 Dörner, Ralf: Computerspiele in der Informatikausbildung; 34. Hessische Landestagung des Deutschen Verein zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts, Wiesbaden, 2006
100 Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Linderman, David: Die Gameswelt als Modell für Entertainmentprodukte der Zukunft?; Zunkunftsuniversität, Offenbach, 2006
99 Diener, Holger; Dörner, Ralf; Göbel, Stefan; Wagner, Jan: Serious Games; m2 Medienmittwoch (hoppenstedt & wolters, IHK Frankfurt, Wirtschaftsförderung Frankfurt u.a.), Frankfurt am Main, 2006
98 Dörner, Ralf: Computerspiele - Technologien und Anwendungen; Rüsselsheimer Hochschulgespräche, Rüsselsheim, 2006
97 Dörner, Ralf: Computerspiele der Zukunft - Technik, Visionen, Auswirkungen ; forward2business Zukunfsuniversität, Hochschule für Gestaltung, Offenbach, 2006
96 Dörner, Ralf: Computer Spiele und Spieleentwicklung ; Game Days 2006, Darmstadt, 2006
95 Göbel, Stefan; Dörner, Ralf; Diener, Holger (Veranstalter): Game Days 2006; 1. Juni 2006 bis 3. Juni 2006, Gesellschaft für Informatik u. BMBF, Darmstadt
94 Dörner, Ralf: Spiel mobil - Lernen durch Computerspiele; iX Magazin für professionelle Informationstechnik, Heft 10/05, Heise Verlag, Hannover, 2005, S. 14
93 Dörner, Ralf; Geiger, Christian: Schein und Sein: virtuelle und erweiterte Realität; iX - Magazin für professionelle Informationstechnik, Heise Verlag, Hannover, Heft 3, 2005, S.101-105
92 Dörner, Ralf; Abawi, Daniel F.: Mixed Reality-Based Visual Authoring Interfaces for Creating Interactive 3D Content; Journal of the 3D Forum Society (Vol. 19, No. 1), pp. 65-77, Japan, 2005
91 Dörner, Ralf: Lernen mit Mixed Reality?; Vortrag und Position Paper beim Campfire "Lernen ist (k)eine Kunst" der GI, AK Computergraphik und e-Learning, Oberhof, 2004
90 Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Haller, Michael: Efficient Mixed Reality Training Applications Development; Proceedings of Training, Education & Simulation International (TESI 2005), Maastricht, 2005, p. 1-10
89 Dörner,Ralf: Spielend Lernen in der Aus-, Weiter- und Fortbildung; Game Days 2005, Zentrum für Graphische Datenverarbeitung, Darmstadt, 2005
88 Dörner, Ralf; Schwarz, Stephan: Wie wird ein Computerspiel gemacht?; 1.te KinderMedienUniversität, Wiesbaden, 2005
87 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Oppermann, Leif: Implementing MR-based Interaction Techniques for Manipulating 2D Visualizations in 3D Information Space; IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality Arlington (ISMAR 04), VA, USA, 2004
86 Dörner,Ralf; Geiger, Christian: Mixed Reality in der praktisch orientierten Hochschulausbildung ¿ Flexible Konzeption durch den Einsatz von e-Learning; Proceedings 1. Workshop ¿Virtuelle und Erweiterte Realität¿ der Gesellschaft für Informatik, Chemnitz, 2004
85 Dörner, Ralf; Abawi, Daniel F.: Mixed Reality-Based Visual Authoring Interfaces; International Conference on Humans and Computers (HC-2004) Tokyo, Japan, 2004
84 Abawi, Daniel F.; Bienwald, Joachim; Dörner, Ralf: Interactive Specification of Virtual Objects Poses in an AR System Using Multi-Marker Tracking; IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality Arlington (ISMAR 04), VA, USA, 2004
83 Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Grimm, Paul: A Component-based Authoring Environment for Creating Multimedia-Rich Mixed Reality; Eurographics Multimedia Workshop 2004 Nanjing, China, 2004
82 Breiner, Tobias; Dörner, Ralf; Seiler, Christian; Gudo, Michael: Visualizing Organisms with Hydraulic Body Parts: A Case Study in Integrating Simulation and Visualization Models; Symposium on Visualization (VisSym 2004), Proceedings, Eurographics, 2004, S. 19-21
81 Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Haller, Michael; Zauner, Jürgen: Efficient Mixed Reality Application Development ; 1st Conference on Visual Media Production (CVMP), Proceedings, IEE, London, 2004, S. 289-294
80 Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Werkzeuge für eine Mixed Reality Umgebung; In: Gausemeier, Grafe (Eds.): Augmented und Virtual Reality in der Produktentstehung, Verlagsschriftreihe des Heinz Nixdorf Instituts, Band 149, , Paderborn, 2004, S. 133-148
79 Abawi, Daniel F.; Reinhold, Silvan; Dörner, Ralf: A Toolkit for Authoring Non-linear Storytelling Environments Using Mixed Reality; International Conference on Technologies for Interactive Digital Storytelling and Entertainment (TIDSE 2004), Lecture Notes in Computer Science, Springer Verlag, 2004, S. 113-118
78 Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf: Creating Mixed Reality Content: Problems, Concepts and Solutions; Computer Graphics International (CGI), Crete, Proceedings of the Computer Graphics International 2004, IEEE Press, 2004, S. 444-451
77 Dörner, Ralf; Ware, Colin: Visual Interactive Stimuli Techniques: Interactive Tools for Exploring Data Using Behavioral Animation; Journal of Visual Languages and Computing, Volume 15, Elsevier, 2004, S. 161-181
76 Krömker, Detlef; Dörner, Ralf: Visualisierung in der Bioinformatik; Informatik 2003 ¿ Innovative Informatikanwendungen, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 2003, S. 352-353
75 Hartmann, Steffen; Seiler, Christian; Dörner,Ralf; Grimm, Paul: Case Study: Visualization of Mechanical Properties and Deformations of Living Cells; Informatik 2003 ¿ Innovative Informatikanwendungen, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 2003, S. 366-371
74 Dörner, Ralf; Seiler, Christian; Barthelmes, Jens; Krömker, Detlef: Visualisierung als Gegenstand der Ausbildung von Bioinformatikern; Informatik 2003 ¿ Innovative Informatikanwendungen, Beiträge der 33. Jahrestagung Gesellschaft für Informatik (GI), Frankfurt am Main, 2003, S. 381-383
73 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Haller, Michael; Paelke, Volker: Authoring mixed reality ¿ a component and framework based approach; Proceedings of the International Workshop on Entertainment Computing (IWEC), Kluwer Academic Publishers, 2003, S. 405-413
72 Dörner, Ralf: Animation and Agents in Emergency Training; Mitsubishi Electronic Research Lab (MERL) Seminar, Boston, USA, 2002
71 Dörner, Ralf: Analytic Stimulus Response Animation; BBN Technologies Seminar, Cambridge, USA, 2002
70 Dörner, Ralf: Spielend Lernen mit Neuen Medien?; Arbeitskreis Bildungstechnologie, efiport GmBH, Frankfurt am Main, 2002
69 Dörner, Ralf; Ware, Colin: ASRA ¿ Analytic Stimulus Response Animation; Interactive Poster at the IEEE Symposium for Information Visualization (InfoVis 2002), Boston, USA
68 Dörner, Ralf; Ware, Colin: Interactive Techniques for Exploring Data Using Behavioral Animation; Proceedings of the 8th International Conference of Distributed Multimedia Systems, KSI, San Francisco, 2002, S. 622-629
67 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Haller, Michael; Paelke, Volker: Authoring Mixed Reality - A Component And Framework-Based Approach; Proceedings First IFIP International Workshop on Entertainment Computing (IWEC 2002), Kluwer Academic Publishers, Boston, 2003
66 Dörner, Ralf: 3D Computer Animation for All?; Workshop Proceedings Production Process of 3D Computer Graphics Applications: Structures, Roles and Tools. ACM SIGGRAPH, Eurographics, Shaker Verlag, Aachen, 2002, S. 37-40
65 Abawi, Daniel F.; Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael; Hartmann, Werner; Reinhold, Silvan; Zauner, Jürgen: Mixed Reality - A Source for New Authoring Methodologies?; Workshop Proceedings Production Process of 3D Computer Graphics Applications: Structures, Roles and Tools. ACM SIGGRAPH, Eurographics, Shaker Verlag, Aachen, 2002, S. 9-16
64 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael: Production process of 3D computer graphics applications - structures, roles and tools; Computer Graphics 36 (2002), No.4, S. 22-24
63 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Abawi, Daniel F: Synergies Between Interactive Training Simulations and Digital Storytelling: a Component-based Framework; Computers & Graphics ¿ International Journal of Systems and Applications in Computer Graphics, Volume 26, Number 1, Elsevier, 2002, S. 45-55
62 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael (Eds.): Production Process of 3D Computer Graphics Applications ¿ Structures, Roles and Tools; Proceedings of the ACM SIGGRAPH / Eurographics Campfire 2002, Shaker Verlag, Aachen, 2002
61 Dörner, Ralf: e-Learning in der Medizin: Neue Ansätze in der Gestaltung von multimedialen Wissensmodulen; Vortragsprogramm MEDICA 2001, Düsseldorf, 2001
60 Seiler, Christian; Dörner, Ralf: A Virtual Glovebox for the Digital Enterprise; Digital Enterprise Challenges : Live-Cycle Approach to Management and Production. Kluwer Academic Publishers, Boston; Dortrecht; London, 2001, S.274-283
59 Seiler, Christian; Grimm, Paul; Dörner, Ralf: Die Virtual Glove Box: Interaktion mit virtuellen Objekten in Sichtsystemen; 7. Workshop Sichtsysteme - Visualisierung in der Simulationstechnik, GI Berichte aus der Informatik, Shaker Verlag, Aachen, 2001, S. 55-62
58 Dörner, Ralf; Geiger, Christian; Grimm, Paul; Haller, Michael: Synergien zwischen Virtueller Realität und Computerspielen: Anforderungen, Design, Technologien; Informatik 2001. Tagungsband der GI / OCG Jahrestagung : Wirtschaft und Wissenschaft in der Network Economy - Visionen und Wirklichkeit. Österreichische Computer Gesellschaft, Wien, 2001, S. 1175-1177
57 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Spezifikation von Verhalten in VR und Computerspielen; Informatik 2001. Tagungsband der GI / OCG Jahrestagung : Wirtschaft und Wissenschaft in der Network Economy - Visionen und Wirklichkeit. Österreichische Computer Gesellschaft, Wien, 2001, S. 1231-1238
56 Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Customizable Interactions in 3D Web Applications with Meta Beans; Virtual Reality Modeling Language Symposium on 3D Technologies for the World Wide Web. Proceedings. ACM Press, New York, 2001, S. 127-134
55 Dörner, Ralf; Grimm, Paul: A Component-Based Environment for Authoring Entertainment Applications; Proceedings of the Game Technology Conference 2001. CD-ROM, Hong Kong, 2001
54 Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Building 3D Applications with 3D Components and 3D Frameworks; Structured Design of Virtual Environments and 3D-Components. Proceedings : Workshop at the Web3D 2001 Conference. Shaker Verlag, Aachen, 2001, S. 102-114
53 Dörner, Ralf: Erstellung und Präsentation von Animationen für Trainingszwecke: Das Konzept der Animationsagenten und seine Umsetzung; Dissertation am Fachbereich Biologie und Informatik, Johann Wolfgang Goethe - Universität ¿ Eigenverlag, 2001
52 Geiger, Christian; Paehlke, Volker; Dachselt, Raimund; Dörner, Ralf; Grimm, Paul (Eds.): Structured design of virtual environments and 3D-components; Proceedings of the Eurographics Workshop at the Web3D 2001 Conference, Shaker Verlag, Aachen, 2001
51 Dörner, Ralf: ETOILE ¿ An Environment for Team, Organisationaland Individual Learning in Emergencies; Online Educa Konferenz, Berlin, 2000
50 Dörner, Ralf: 3D Beans und Animationsagenten ¿ Komponentenbasierte Erstellung von virtuellen Umgebungen ; Eingeladener Vortrag im Graduiertenkolleg ¿Werkzeuge zum effektiven Einsatz paralleler und verteilter Rechnersysteme¿, TU Dresden, 2000
49 Dörner, Ralf: Agents and VR for communication training in emergency situations; Sicherheitstechnik Management Session des Vortragsprogramms der ACHEMA 2000 Messe, veranstaltet von der Gesellschaft für Chemische Technik und Biotechnologie e.V., Frankfurt am Main, 2000
48 Dörner, Ralf: Erstellung und Präsentation von Animationen für Trainingszwecke: Das Konzept der Animationsagenten und seine Umsetzung ; Graphiktag 2000, Workshop im Rahmen der Jahrestagung 2000 der Gesellschaft für Informatik, Berlin, 2000
47 Dörner, Ralf; Müller, Wolfgang: Main-Streaming: VRML-Konferenz in Monterey; iX Magazin, Nr. 4, 2000, S. 55, Heise Verlag, 2000
46 Dörner, Ralf; Grimm, Paul: Three-dimensional Beans - Creating Web Content Using 3D Components In A 3D Authoring Environment; Web3D - VRML 2000. Proceedings : Fifth Symposium on the Virtual Reality Modeling Language, ACM Press, New York, 2000, S.69-74
45 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Ein komponentenbasiertes Basissystem für Digital Storytelling; Digital Storytelling ¿ Tagungsband, Fraunhofer IRB Verlag, Stuttgart, 2000, S. 137-147
44 Dörner, Ralf; Grimm, Paul: An Environment for Team, Organizational and Individual Learning in Emergencies; Proceedings of the 9th IEEE International Workshop on Enabling Technologies: Infrastructure for Collaborative Enterprises, IEEE Computer Society, Los Alamitos, 2000, S. 27-34
43 Dörner, Ralf: ETOILE - An Environment for Team, Organisational and Individual Learning in Emergencies; Online Educa Berlin. Proceedings 2000, International WHERE + HOW, Bonn, 2000, S. 101-103
42 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agents and Virtual Environments for Communication and Decision Training for Emergencies; Proceedings of the Fourth International Conference on Autonomous Agents, ACM Press, New York, 2000, S. 50-51
41 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agentenbasierte Simulation menschlichen Verhaltens in Notfallsituationen für Trainingszwecke; Simulation und Visualisierung. Proceedings 2000, SCS-Europe, Ghent, 2000, S. 211-224
40 Luckas, Volker; Dörner, Ralf: Experiences from the Future - Using Object-Oriented Concepts for 3D Visualization and Validation of Industrial Scenarios; Computing Surveys 32 (2000), 1es, Art. No 38, ACM Press, New York, S. 38-44
39 Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Elcacho, Colette: Tutorial: Introduction to VRML'97; 8th International Conference on Computer Graphics and Visualization (GraphiCon), Moskau, 1999
38 Dörner, Ralf: Wissen sehen ¿ Die nächste Generation von Animation und Visualisierung; 3.te Medien Biennale ¿ Envisioning Knowledge, Akademie zum Dritten Jahrtausend, München, 1999
37 Soetebier, Ingo; Dörner, Ralf; Braun, Norbert: A VRML and Java-Based Interface for Retrieving VRML Content in Object-Oriented Databases; Proceedings of the World Conference on the WWW and Internet (WebNet99), AACE Press, Charlottesville, 1999, S. 317-325
36 Luckas, Volker; Dörner, Ralf: Automatic Generation of Virtual Worlds from Industrial Simulation Data; Business and Work in the Information Society: New Technologies and Applications. IOS Press, Amsterdam, Ohmsha, 1999, S. 428-434
35 Elcacho, Colette; Dörner, Ralf; Luckas, Volker: Authoring of 3D Based Multimedia Applications for the World Wide Web; Business and Work in the Information Society: New Technologies and Applications. IOS Press Amsterdam, Ohmsha, 1999, S. 482-487
34 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agentenbasierte Simulation mit Sichtsystemen; 6. Workshop Sichtsysteme - Visualisierung in der Simulationstechnik, GI Berichte aus der Informatik, Shaker Verlag, Aachen, 1999, S. 33-44
33 Braun, Norbert; Dörner, Ralf; Soetebier, Ingo: A VRML and Java-Based Interface for Retrieving VRML Content in Object-Oriented Databases; WebNet 99 - World Conference of the WWW and Internet. Proceedings, AACE Press, Charlottesville, 1999, S. 987-992
32 Braun, Norbert; Dörner, Ralf: Temporal Hypermedia for Multimedia Applications in the World Wide Web; Proceedings of ICCIMA'99 / 3rd International Conference on Computational Intelligence and Multimedia Applications 1999, IEEE Computer Society, Los Alamitos, 1999, S. 413-417
31 Soetebier, Ingo; Dörner, Ralf; Braun, Norbert: Seamless Integration of Databases in VR for Constructing Virtual Environments; Computer Graphics Forum 18 (1999), 3, C-331 - C-337
30 Dörner, Ralf; Grimm, Paul; Seiler, Christian: Agenten und Mentale Modelle : Neue Wege im Management-und Kommunikationstraining für Notfallsituationen; GIT Sicherheit + Management 8 (1999), 6, S. 541-543
29 Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Elcacho, Colette: Tutorial: VRML'97 and Java; International Moscow Festival of Computer Graphics and Animation, Moskau, 1998
28 Dörner, Ralf; Elcacho, Colette; Schäfer, Arno: VRML and Java - Programming of 3D Worlds for the Internet. Tutorial; Anigraph'98. Proceedings. Moskau, 1998, 130-136
27 Vince J., Hibbert J., Hernandez-Martinez J., Henon P., Dörner, R., Saunders S: Getting the knowledge and choosing the right course; CGIX'98 Symposium, Amsterdam, 1998
26 Dörner, Ralf; Luckas, Volker: 3D Animation Elements: An Efficient Paradigm for 3D Animation Authoring; Workshop & Masterclass at CGIX'98 Symposium, Amsterdam, 1998
25 Jasnoch, Uwe; Dörner, Ralf; Sandberg, Andreas; Diener, Holger: Produktions- und Entertainmentindustrie: Synergien in Modellierung, Animation, Visualisierung und Simulation; Studie des AK Simulation und Modellierung, Fraunhofer-IGD, Darmstadt, Rostock, 1998
24 Luckas, Volker; Dörner, Ralf: CASUS System - 3D Animation and Visualization of Industrial Scenarios; Computer Graphic Topics, S. 12-14, Vol. 10, No. 2, 1998
23 Müller, Wolfgang; Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Schäfer, Arno: An Efficient Object-Oriented Authoring and Presentation System for Virtual Environments; Proc. 8th International Conference on Computer Graphics and Visualization (GraphiCon), Moscow, 1998, S. 111-118
22 Luckas, Volker; Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Müller, Wolfgang: Using VRML 97 Animation Capabilities for Interactive 3D Visualization of Discrete Simulation Data; International Moscow Festival of Computer Graphics and Animation (Anigraph'98), Moskau, 1998, S. 34-44
21 Luckas, Volker; Dörner, Ralf: Using Object-Oriented Concepts for 3D Visualization and Validation of Industrial Scenarios; Simulation: Past, Present and Future. Vol. 1 : 12th European Simulation Multiconference, SCS, Delft, 1998, S. 87-91
20 Elcacho, Colette; Schäfer, Arno; Dörner, Ralf; Luckas, Volker: VRML Authoring in the Context of Industrial Applications; PROLAMAT '98. Proceedings : Innovation, Agility, and the Virtual Enterprise, Kluwer Academic Publishers, Boston; Dordrecht; London, 1998, S. 523-540
19 Elcacho, Colette; Schäfer, Arno; Dörner, Ralf; Luckas, Volker: Performing 3D Scene and Animation Authoring Tasks Efficiently: An Innovative Approach; Computer Graphics International '98. Proceedings. IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, 1998, S. 212-216
18 Dörner, Ralf; Schäfer, Arno; Elcacho, Colette; Luckas, Volker: Using VRML for Teaching and Training in Industry; WebNet 98 - World Conference of the WWW, Internet & Intranet. Proceedings. Bd. 1. AACE Press, Charlottesville, 1998, S. 256-261
17 Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Schäfer, Arno; Seibert, Frank; Ziegler, Heike: Scaling VR in VRML: Integrating Different VR Methodologies in a VRML Browsing System; Computer Graphics International '98. Proceedings, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, 1998, S. 564-567
16 Dörner, Ralf; Elcacho, Colette; Luckas, Volker: Behavior Authoring for VRML Applications in Industry; Eurographics '98. Short Presentations : Expanding the Scope of Computer Graphics. Companion Proceedings to Eurographics '98, Lisboa, 1998, 3.2f
15 Dörner, Ralf; Luckas, Volker: Animation Elements: An Approach for Authoring and Presenting 3D Animation in Internet Based Learning Environments; Proceedings of ED-Media 98 & ED-TELECOM 98, AACE Press, Charlottesville, 1998, S. 1618-1624
14 Busch, Christoph; Dörner, Ralf; Freytag, Christian; Ziegler, Heike: VESUV - a Computer Vision System for Integrated Traffic Analysis; Proceedings of the International Conference on Image Science, Systems and Technology (CISST 1998), Las Vegas, 1998, S. 310-316
13 Busch, Christoph; Dörner, Ralf; Freytag, Christian; Ziegler, Heike: Feature Based Recognition of Traffic Video Streams for Online Route Tracing; 48th IEEE Vehicular Technology Conference VTC'98. IEEE Computer Society Press, Ottawa, 1998, 1790-1794
12 Braun, Norbert; Dörner, Ralf: Sonic Hyperlinks: Hypermedia Methodologies Applied To Audio for WWW-Based Teaching Applications; Proceedings of WebNet¿98 - World Conference on the WWW and Internet, CD-Proceedings, Charlottesville, AACE Press, 1998
11 Braun, Norbert; Dörner, Ralf: Using Sonic Hyperlinks in Web-TV; Proceedings of the Fifth International Conference on Auditory Display. ICAD 1998. Glasgow, 1998, S. 1 ¿ 10
10 Schäfer, Arno; Elcacho, Colette; Dörner, Ralf: Dreidimensionale Begegnungen : Multi-User Systeme in VRML; Internet Professionell (1998), 8, S. 36-39
9 Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Uli: Ubiquitous Animation: The CASUS Kiosk; Contribution to the Creative Applications Lab, ACM SIGGRAPH ¿97, Los Angeles, 1997
8 Busch, Christoph; Debes, Eric; Dörner, Ralf; Freytag, Christian; Ziegler, Heike: VESUV - Integrated Video-Based Traffic Analysis; Computer Graphic Topics, S. 17-18, Vol. 9, No. 3, 1997
7 Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Ulrike: At SIGGRAPH'97: Animation Sketch; Computer Graphic Topics, S. 37-38, Vol. 9, No. 3, 1997
6 Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Ulrike: At SIGGRAPH'97: Creative Applications Lab; Computer Graphic Topics, S. 35-36, Vol. 9, No. 3, 1997
5 Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Spierling, Ulrike: Ubiquitous Animation : An Element-based Concept to Make 3D Animations Commonplace; Siggraph '97. Visual Proceedings : The Art and Interdisciplinary Programs of Siggraph '97, ACM Press, New York, 1997, S. 210
4 Dörner, Ralf; Krömker, Detlef: Realitätsnah planen - 3D Visualisierungen von Simulationsergebnissen mit CASUS; In: Westkämper, Engelbert u.a.: Nutzen der Simulation in der Produktionsplanung und -steuerung. Verein zur Förderung produktionstechnischer Forschung e.V. (FpF), Stuttgart, 1997, S. 91-97
3 Dörner, Ralf; Luckas, Volker; Broll, Tanja: Ein elementbasiertes Konzept für Visualisierung in der Simulationstechnik; Sichtsysteme - Visualisierung in der Simulationstechnik 1997, GI Berichte aus der Informatik, Shaker, Aachen, 1997, S. 73-82
2 Dörner, Ralf: Realitätsnah Visualisieren mit CASUS: 3D-Animation von Simulationen; Thema Forschung (1997), 2, 18-22
1 Dörner, Ralf: Konzeption und Realisierung eines videobasierten Systems zur Objekterkennung und -verfolgung im Anwendungskontext streckenbezogener Verkehrserfassung; Diplomarbeit, Darmstadt, Technische Hochschule, Fachgebiet Graphisch-Interaktive Systeme, Betreuer: J.L. Encarnacao, C. Busch, H. Kühner, 1996